Бим-Бад Борис Михайлович

Официальный сайт

Завидую тебе, о кленовый лист.
Ты высшей достигнешь красоты
И тихо упадешь на землю.

Сико

Бим-Бад Б. М. Библиографическая справка по проблеме ученичества

Автор: Б. М. Бим-Бад

Библиографическая справка по проблеме ученичества

Б. М. Бим-Бад

Безрогов, В. Г. Концепт "ученик, ученичество" в античной педагогической культуре: интерсубъектность как образовательная парадигма // Теоретические исследования 2006 года: материалы ежегод. конф. / Рос. акад. образования, Ин-т теории и истории педагогики. М.: ИТИП, 2007. C.58-70.
Безрогов, В. Г. Педагогические традиции ученичества: исследовательская работа школьников между Сциллой семьи и Харибдой школы // Исследовательская работа школьников: науч.-метод. и информ.-публицист. журн. - 2006. - N 2. - C. 20-33.
Безрогов, В. Г. Феномен ученичества в истории педагогики Древнего мира // Парадигмальный подход к изучению историко-педагогического процесса: сб. науч. ст. / Рос. акад. образования, Ин-т теории и истории педагогики. - М.: ИТИП РАО, 2005. - С. 219-286.
Еналеева, Наталья Ивановна. Детский труд, ученичество и образование детей-рабочих в России конца XIX - начала XX века: автореф. дис. ... канд. пед. Наук: 13.00.01. Ниж. Новгород, 1993. 19 с.
Ученичество в горной промышленности. Статьи, учеб. Планы, программы и положение о школах рабочих-подростков, занятых в горной промышленности. Вып. 1. / Предисл.: Вл. Федовров. М.: Центр. Ком. Всерос. Проф. Союза горнорабочих, 1923. 59 с.
Ученичество в кулинарном производстве. (Организационно-метод. Письмо). М.: Нарпит, Центр. Тип. НКВИ, 1930. 50 с.
Ученичество на заводах Леве и Ко. Пер. Я. И. Каневского. Пер. Из кн.: Заводская организация, бухгалтерия и вычисление себестоимости... 2-е изд. [М.]: науч.-техн. Сов., 1925. 31 с.
Фадеева, Татьяна Александровна. Реализация индивидуального подхода в условиях дистанционного образования. Дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Москва: ПроСофт-М., 2003. 161 с.
Чернова, Наталья Юрьевна. Моделирование системы довузовской подготовки в профессионально-педагогическом вузе: Дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 Н. Новгород, 2004. 173 с.

Adaptivität und Stabilität der Berufsausbildung: theoretische und empirische Untersuchungen zur Berliner Berufsbildungslandschaft / JuМ?rgen van Buer, Olga Zlatkin-Troitschanskaia (Hrsg.). Frankfurt a.M. Bern [etc.]: P. Lang, cop. 2005. 411 S.
Adaptivity and learning: an interdisciplinary debate / R. Kühn ... [et al.] (eds.). Berlin New York: Springer, cop. 2003. XII, 403 p.
Apprentissage: enjeux et développements / Centre Inffo synthèse documentaire réalisée et coordonnée par Claudia Manuel de Condinguy,... grâce au concours de Chantal Deslandes, Stéphane Héroult,... et Nathalie Legoupil,... Saint-Denis-La-Plaine: Centre Inffo, [2004]. 155 p.
Basdorf, Angelika Buhren; Stefan Lotze, Ulrike. Mit den eigenen Händen: von Raab bis Riester: 33 Promis mit Gesellenbrief. Düsseldorf: Verl.-Anst. Handwerk, 2007. 141 S.
Behmenburg, Ben. Kompetenzverteilung bei der Berufsausbildung. Berlin: Duncker & Humblot, c2003. 224 S.
Bylinski, Ursula. Beschäftigungsrisiken und Ressourcen zur Lebensbewältigung: eine empirische Studie zum Erleben von Erwerbslosigkeit junger Facharbeiter nach der ausserbetrieblichen Berufsausbildung. Bielefeld: W. Bertelsmann, 2002. 330 S.
Cappelli, P. The British experience with youth apprenticeships // Phi Delta Kappan. - 1996. - 77, N 10. - Р. 679-681. Рассмотрение британского опыта подготовки молодежи в области различных ремесел с целью решения проблем перехода от школы к трудовой деятельности. Необходимомсть использования этого опыта в США.
Charan, Ram. Leaders at all levels: deepening your talent pool to solve the succession crisis. San Francisco: Jossey-Bass, c2008. v, 172 p. A new way to fund the leadership talent deficit – How apprenticeship turns potential into leaders -- How to recognize leadership potential -- Customizing leaders’ growth paths -- The crucial role of bosses – Managing apprenticeship systematically -- Choosing the CEO who is most likely to be successful -- Adopting the apprenticeship model – Epilogue. http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007026429-d.html
Cleminson, A. Professional education: the relationship between "academic" and experiential learning / & Bradford S. // Journal of vocational education and training. - 1996. - 48, N 3. - Р. 249-259. Расширение курсов профессионального образования, базирующихся в большей степени на обучении на трудовом производственном месте, чем на "академическом" обучении в тех или иных учебных заведениях (опыт Великобритании). Роль правильной организации рабочего места ученика и роль наставника в развитии профессиональных навыков.
Das Handwerk in Deutschland // Bildung und Wissenschaft. - 1995. - N 1. - S. 3-23. Подготовка ремесленников в ФРГ. Исторические корни и традиции этой системы, ее сегодняшнее состояние, путь обучения (от ученика до подмастерья), рассказы о молодых представителях некоторых ремесленных профессий (стекольщик, изготовитель парусов, кузнец, изготовитель музыкальных инструментов и др.).
Dayan, Peter; Abbott, Laurence F. Theoretical neuroscience: computational and mathematical modeling of neural systems. Cambridge (Mass.), London: MIT Press, cop. 2001. XV, 460 p.
De Santi, Massimo; Pagani, Giovanna. Intelligenza emozionale e coscienza: una didattica del cervello. Como: Ibis, 2003. 286 p.
Delluc, A. Apprenticeship: at the heart of the training/employment connection // IIEP Newsletter. - 2002. - 20, N 4. - Р. 6 Аннотация: Ученичество как важнейшее звено в подготовке и найме рабочей силы в странах западной Африки.
Der volle Zunftbecher: Menschen, Bräuche und Geschichten aus der Zunftgesellschaft zu Metzgern Bern / hrsg. von der Zunftgesellschaft zu Metzgern Bern. Bern: Lanius-Verlag, 2006. 328 S.
Donlevy-Gomes, Vicki, Beaumelou, Fabienne. Formation des jeunes et apprentissage au Royaume-Uni / [publ. par RACINE]. Paris: Racine éd., 1999. 103 p.
Du Bois-Reymond, Manuela. Lernfeld Europa: eine kritische Analyse der Lebens- und Lernbedingungen von Kindern und Jugendlichen in Europa . Wiesbaden: Verl. für Sozialwissenschaften, 2004. 227 S.
Dürr, Hans-Martin. Schiefer- und Dachdecker: von den Zünften zum modernen Handwerksberuf / Hrsg.: Westfälisches Schieferbergbau- und Heimatmuseum Schmallenberg-Holthausen e.V. Göttingen: CuvillierErscheinungsjahr, 2005. 317, [21] S.
Eickhoff, Markus Th. Schaumann, Uwe Schweers, Christoph. Kontinuierliche Verbesserung pädagogischer Prozesse: (BMBF-Modellversuch KVPP) Aufbau und Vertiefung von Kompetenzen handwerklicher Führungskräfte zur Unterstützung von Personen mit besonderem Förderbedarf in der beruflichen Bildung [Abschlussbericht]. Paderborn: Eusl-Verl.-Ges., 2007. VI, 197 S.
Elementarbildung und Berufsausbildung, 1450-1750 / herausgegeben von Alwin Hanschmidt und Hans-Ulrich Musolff. Köln: BoМ?hlau, 2005. vii, 348 S.
Fersterer, Josef. Returns to apprenticeship training in Аustria [electronic resource]: evidence from failed firms / & JrМІn-Steffen Pischke, Rudolf Winter-Ebmer. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, c2007. Adobe Acrobat Reader. World Wide Web. "Little is known about the payoffs to apprenticeship training in the German speaking countries for the participants. OLS estimates suggest that the returns are similar to those of other types of schooling. However, there is a lot of heterogeneity in the types of apprenticeships offered, and institutional descriptions suggest that there might be an important element of selection in who obtains an apprenticeship, and what type. In order to overcome the resulting ability bias we estimate returns to apprenticeship training for apprentices in failed firms in Austria. When a firm fails, current apprentices cannot complete their training in this firm. Because apprentices will be at different stages in their apprenticeship at that time, the failure of a firm will manipulate the length of the apprenticeship period completed for some apprentices. The time to the firm failure therefore serves as an instrument for the length of the apprenticeship completed both at the original firm and at other firms. We find instrumental variables returns which are similar or larger than the OLS returns in our sample, indicating relatively little selection"--National Bureau of Economic Research web site. Also available in print. http://papers.nber.org/papers/w133442004419341
Finkbeiner, Bernhard Brekle; Hans-Jörg. Frag Mutti: das Handbuch nicht nur für Junggesellen. [Rheda-Wiedenbrück Gütersloh]: RM-Buch-und-Medien-Vertrieb [u.a.], 2007. 243 S.
Fuller, A. Modern apprenticeship, process and learning: some emerging issues // Journal of vocational education and training. - 1996. - 48, N 3. - Р. 229-248. Современные тенденции ученичества в Великобритании: тесная связь между требованиями экономики, конкретным производством и квалификацией, связь между работодателями и лицами, обеспечивающими обучение на рабочем месте; перенесение акцента с получения квалификации на постижение учеником рабочих процессов, обучение на производстве и вне производства.
Gillitzer, Sabine. Jugendliche am Anfang der Berufsausbildung. Osnabrück: Der Andere Verlag, c2000. 324 S.
Gooderham, P. M. Trends in employer - funded training as an indicator of changes in employment: the case of Norway in the 1980s // Adult education quarterly. - 1995. - 45, N 4. - Р. 213-226. Анализ тенденции в частном секторе профессионального обучения на предприятиях в Норвегии по финансированию первоначального обучения и ученичества как проявление изменений в обеспечении работой наиболее неквалифицированных лиц и обеспечения кадрами своих предприятий. Сравнение с государственным сектором.
Greinert, Wolf-Dietrich. Das "deutsche System" der Berufsausbildung: Geschichte, Organisation, Perspektiven. Baden-Baden: Nomos, 1993. 216 S.
Greinert, Wolf-Dietrich. The "German system" of vocational education: history, organization, prospects / [translated into English by Mary Carroll]. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft, 1994. 170 S.
Grossmann, Stefan. Berufsausbildung im dualen System: eine lohnende Investition?: zur ökonomischen Rationalität der betrieblichen Ausbildungsbereitschaft / & Hans Ludwig Meyer. Frankfurt am Main New York: P. Lang, c2002. 282 S.
Hamilton, M. A. When is work a learning experience? / & Hamilton, S.F. // Phi Delta Kappan. - 1997. - 78, N 9. - Р. 682-689. Обучение на рабочем месте и условия, гарантирующие эффективность этой формы обучения американских школьников: обеспечение учащихся базовыми техническими навыками, понимание ими аспектов функционирования производства через повторяющиеся посещения производства и участие в трудовых процессах, приобретение персональной и социальной компетентности, достижение академических стандартов, тесная связь с учителями и наставниками, понимание их роли в учебно-трудовом процессе.
Hamilton, S. F. When is learning work-based? // Phi Delta Kappan. - 1997. - 78, N 9. - Р. 676-681. "Учение через труд". Учение на базе производственной работы как форма подготовки американских школьников к трудоустройству и обеспечения предприятий грамотными подростками. Типы учения через производство: посещение рабочего места (единичное или множественное), трудовая практика (оплачиваемая или добровольная, неоплачиваемая), найм на работу, кооперативные формы обучения, ученичество.
Hart, Tobin. From information to transformation: education for the evolution of consciousness/ New York: P. Lang, 2001. IX, 196 p.
Harvey, Pierre-Léonard; Lemire, Gilles. La nouvelle éducation: NTIC, transdisciplinarité et communautique. Québec: Presses de l’université Laval, 2001. XX, 258 p.
Hesselink, F. Comment orienter l’apprentissage en Europe vers un développement durable // Perspectives. - 2000. - 30, N 1. - Р. 95-104. Ориентация всех уровней и форм ученичества на обеспечение устойчивого и длительного развития стран Европы: ученичество в школе, в системе профессионального и высшего образования, формального и неформального образования. Ориентация на новый уровень знаний, умений, технологий и социальных ценностей.
Honeyman, Katrina. Child workers in England, 1780-1820: parish apprentices and the making of the early industrial labour force. Aldershot, England Burlington, VT: Ashgate, c2007. xii, 340 p. Industrial change in England 1780-1820 -- The Poor Law and the parish apprentice -- Factory apprenticeship: structure, process and legislation -- The supply and distribution of parish apprentices -- Textile enterprise and the parish apprentice -- The costs and benefits of parish apprenticeship -- Parish factory apprenticeship and the nature of work -- The making of a gendered labour force? -- The exploitation of little children -- The voices of the children -- The protection of parish apprentices -- The neglect of parish apprentices -- Conclusion -- Appendix – Bibliography.
Hong, J. Change as challenge for shop-floor learning: the case of Western and local manufacturing companies in South China // International review of education. - 2000. - 46, N 6. - Р. 581-597. Исследование динамичной природы обучения на рабочем месте в практике промышленных предприятий Южного Китая. Анализ учебного процесса на двух уровнях: учение путем решения проблем на местном уровне и учение через трансформацию управленческих идей, через взаимодействие между личными и коллективными решениями.
Introducción a la psicología del aprendizaje asociativo / Antonio Cándido Ortiz
Madrid: Biblioteca nueva, 2000. 234 p.
Jellab, A. Entre socialisation et apprentissages: les eleves de lycee professionnel a l’epreuve des savoirs // Revue francaise de pedagogie. - 2003. - N 142. - С. 55-67 Аннотация: Трудности, испытываемые учащимися французских профессиональных лицеев в процессе ученичества, когда они должны показать свои знания и их приложение на практике. Влияние старых, привычных школьных форм отчетности о своих знаниях на неуверенность при мобилизации своих знаний в профессиональных лицеях.
Kielland, Anne. Children at work: child labor practices in Africa / & Maurizia Tovo. Boulder, Colo.: Lynne Rienner Publishers, c2006. xi, 191 p. Child labor in Africa: where to start? -- Children at work -- Child labor in and around the household – Child labor as apprenticeship arrangement -- Child labor in the commercial labor market -- The worst forms of child labor -- Consequences and cures -- Consequences -- Possible cures – Conclusion. Child labor--Child abuse—Africa.
Kryza, Kathleen. Inspiring middle and secondary learners: honoring differences and creating community through differentiating instructional practices / & S. Joy Stephens, Alicia Duncan. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, 2007. xvi, 253 p. The inspiring classroom -- The inspiring classroom: theory into practice -- Honoring individuals, building community -- Creating lifelong learners: an apprenticeship approach -- Lite-n-lean learning activities: beginning steps for inspiring learners -- Teaching for meaning -- Deep and dynamic design #1: choice menus -- Deep and dynamic design #2: Raft plus -- Deep and dynamic design #3: tiered lessons – Deep and dynamic design #4: contracts -- Deep and dynamic design #5: learning stations -- Deep and dynamic design #6: compacting -- Assessment and grading in the inspiring classroom.
Lawson, Anton E. The neurological basis of learning, development, and discovery: implications for science and mathematics instruction. Boston: Kluwer Academic Publishers, cop. 2003. XVI, 283 p.
Lernen, Lernstörungen und die pädagogische Beziehung / Annelinde Eggert-Schmid Noerr, Ursula Pforr, Hilke Voss-Davies (Hg.). Giessen: Psychosozial-Verl., cop. 2006.
228 S.
Mägli, Ulrich. Geschichte der gewerblichen und kaufmännischen Berufsbildung im Kanton Zürich: von 1830 bis zur Gegenwart. Aarau: Verl. für Berufsbildung, 1989. XIII, 238 S.
Manning, Roger B. An apprenticeship in arms: the origins of the British Army 1585-1702. Oxford New York: Oxford University Press, 2006. xix, 467 p. http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip063/2005033132.html http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0639/2005033132-d.html
Model systems and the neurobiology of associative learning: a festschift in honor of Richard F. Thompson / ed. by Joseph E. Steinmetz,... Mark A. Gluck,... Paul R. Solomon,... Mahwah: Lawrence Erlbaum, cop. 2001. XV, 422 p.
Neurobiology of learning and memory / edited by Raymond P. Kesner, Joe L. Martinez, Jr. Second edition. Boston: Academic Press, cop. 2007. XX, 600 p.
Nursing education: foundations for practice excellence / [edited] by Barbara A. Moyer and Ruth A. Wittmann-Price. Philadelphia: F.A. Davis, c2008. xix, 320 p. Foundations for nursing education / Marilyn E. Parker, Savina O. Schoenhofer -- Philosophical foundations for excellence in teaching / Peggy L. Chinn -- The art and science of nursing education / Deborah C. Messecar -- Nursing as a career / Michele August-Brady – Curriculum development / Susan Leddy -- Tailoring teaching to the learner / Vera Brancato -- Management strategies in the educational setting / Robert G. Mulligan – Using technology [sic.] in nursing education / Marilyn Stoner -- The learning resource center / Pamela Roberts -- Instructional methods / Lucille A. Joel – Assessment and evaluation strategies / Mary E. Partusch -- Promoting reflection in groups of diverse nursing students / Ruth Wittmann-Price -- Management strategies in client care settings / Susan M.P. Scholtz – Role transition: using partnerships and cognitive apprenticeship to become a nurse educator / Judy Murphy -- Achieving excellence in nursing education: the National League for Nursing perspective / Theresa M. Valiga and Mary Anne Rizzolo -- AACN shaping a future vision for nursing education / Joan M. Stanley.
Obidi, S. S. Skill acquisition through indigenous apprenticeship: a case study of the Yoruba blacksmith in Nigeria // Comparative education. - 1995. - 31, N 3. - Р. 369-384. Особенности обучения местному ремеслу в Нигерии, на примере подготовки кузнецов. Природа освоения ремесел и ее отличие от школьного обучения. Различные уровни ремесленной подготовки, ее целесообразность, практическое использование и влияние на школьные и внешкольные образовательные программы.
Organisation de coopération et de développement économiques. Éditeur scientifique
Comprendre le cerveau: vers une nouvelle science de l’apprentissage / OCDE, CERI
Paris: OCDE, cop. 2002. 133 p.
Overwien, B. Informal learning and the role of social movements // International review of education. - 2000. - 46, N 6. - Р. 621-640 Аннотация: Приобретение учебных умений и навыков вне формальной образовательной системы, в процессе различных видов трудовой деятельности. Опыт латиноамериканской молодежи, подростков, "детей улицы", взрослых по прохождению ученичества в небольших фирмах, в сфере обслуживания, в мелком бизнесе (народные образовательные движения).
Packert, G. Apprenticeships for the 21st century // Phi Delta Kappan. - 1996. - 77, N 10. - Р. 682-684. Привнесение в школьные системы программ ученичества (программ ремесленного производства). Гибкость, открытость школ и школьных общин новым идеям как необходимое условие осуществления этих программ на практике.
Pasquier, Bernard. Voyages dans l’apprentissage: chroniques 1965-2002 / préf. de Vincent Merle,... Paris, Budapest, Torino: l’Harmattan, 2003. 273 p.
Pätzold, Günter Wahle, Manfred Eppmann, Daniela. Gesellschaftliche Modernisierung und gewerbliche Lehrlingserziehung: zur Erinnerung an Karlwilhelm Stratmann (1930 - 1997), Nestor der historischen Berufsbildungsforschung. Bochum Freiburg [Breisgau]: Projekt-Verl, 2007. 279 S.
Perret, Jean-François; Perret-Clermont, Anne-Nelly. Apprendre un métier dans un contexte de mutations technologiques / avec la collab. de Danièle Golay Schilter, Claude Kaiser, Luc-Olivier Pochon. Fribourg: Éd. universitaires, cop. 2001. XIII, 200 p.
Posner, Michael I.; Rothbart, Mary Klevjord. Educating the human brain. Washington, DC: American Psychological Association, cop. 2007. XIII, 263 p.
Preston, A. A. The decline of craft apprenticeship system // Education today. - 1995. - 45, N 4. - Р. 37-44. Состояние ремесленного ученичества в системе профессионально-технического образования современной Великобритании. Тенденция к сокращению подготовки ремесленников. Негативные последствия данной тенденции для страны.
Schittenhelm, Karin/ Soziale Lagen im Übergang: junge Migrantinnen und Einheimische zwischen Schule und Berufsausbildung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2005. 333 S.
Schüpbach-Guggenbühl, Samuel. Zunft zu Weinleuten 1233: komplett überarbeitete Festschrift zum 750-Jahre-Zunftjubiläum / neu verf., erg. und red. von Samuel Schüpbach-Guggenbühl. Ill. von Hans Bühler. Basel: E.E. Zunft zu Weinleuten, 2005. 64 S.
Scribner, J. P. Youth apprenticeship experiences in Wisconsin: a stakeholder - based evaluation / & Wakelyn, D. // The high school journal. - 1998. - 82, N 1. - Р. 24-34. Опыт шт. Висконсин (США) по организации движения "от школы - к труду": участие банкиров, бизнесменов, предприятий, местных властей и общины в финансировании, разработке программ и последующем продвижении молодежи. Чередование учебных занятий и работы на предприятии ("обучение через делание") - главный принцип ученичества.
Seeber, Günther. Educating entrepreneurship: didaktische Ansätze und europäische Perspektiven / Bernd Remmele ... (Hrsg.). Wiesbaden: Dt. Univ.-Verl., 2007. 184 S.
Singh, M. Combining work and learning in the informal economy: implications for education, training and skills development // International review of education. - 2000. - 46, N 6. - Р. 599-620. Практика комбинирования работы и обучения в условиях неформального рынка труда и неформальной экономики (неорганизованного сектора экономики) в развивающихся странах. Учет специфических навыков труда, культурного и социально-экономического статуса людей при организации учебного процесса.
Skilled visions: between apprenticeship and standards / edited by Cristina Grasseni. New York: Berghahn Books, 2007. viii, 226 p. ’To have the world at a distance’: reconsidering the significance of vision for social anthropology / Rane Willerslev -- Good looking: learning to be a cattle breeder / Cristina Grasseni -- Icons and transvestites: notes on irony, cognition and visual skill / Francesco Ronzon -- Seeing and drawing: the role of play in medical imaging / Simon Cohn -- Learning within the workplaces of artists, anthropologists and architects: making stories for drawings and writings / Wendy Gunn -- Maps and plans in ’Learning to see’: the London underground and Chartres Cathedral as examples of performing design / David Turnbull -- CT suite: visual apprenticeship in the age of the mechanical viewbox / Barry Saunders -- Training the naturalist’s eye in the eighteenth century: perfect global visions and local blind spots / Daniela Bleichmar -- Navigating the brainscape: when knowing becomes seeing / Andreas Roepstorff -- Epilogue: Envisioning skills: insight, hindsight, and second sight / Michael Herzfeld.
Spitzer, Manfred. Lernen: Gehirnforschung und die Schule des Lebens. Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag, cop. 2002. XVI, 511 p.
Stratmann, Karlwilhelm. Berufserziehung und sozialer Wandel / hrsg. von Günter Pätzold, Manfred Wahle. Frankfurt am Main: Gesellschaft zur Förderung Arbeitsorientierter Forschung und Bildung, 1999. 677 S.
Tubbs, Nigel. Main Title: Philosophy’s higher education. Dordrecht Boston: Kluwer Academic Publishers, c2004. xxxi, 189 p. Learning--Philosophy. Apprentissage--Philosophie. http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0702/2006618205.html http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0625/2006618205-d.html
Unwin, L. Employer-led realities: apprenticeship past and present // Journal of vocational education and training. - 1996. - 48, N 1. - Р. 57-68. Современное ученичество как тенденция к возобновлению обучения молодежи какому-либо ремеслу. Исследование исторических аспектов ученичества в Великобритании, включая подробный анализ обучения в двух областях промышленности: электроснабжение и химия. Задачи политиков образования по воссозданию ученичества в настоящее время.
Unwin, L. Reconstructing the work-based route: lessons from the modern apprenticeship // The vocational aspect of education. - 1995. - 47, N 4. - Р. 337-352. Ученичество на производстве как популярная форма получения профессионального образования английской молодежью, окончившей обязательный курс школьного обучения и не имеющей возможности учиться на дневных (полнодневных) курсах какого-либо учебного заведения. Получение диплома той или иной профессии и возможности трудоустройства.
Vaillé-Nuyts, Élisabeth. L’école des illusionnistes. Montpellier: É. Nuyts, 2000. 339 p.
Volti, Rudi. An introduction to the sociology of work and occupations. Los Angeles: Pine Forge Press, c2008. xix, 276 p. Work before industrialization -- The oldest and longest-lasting mode of life and work -- Gathering and hunting societies in the modern world -- The working lives of gather-hunters -- The agricultural revolution -- Farm labor and cultural change -- Artisan work -- Time and work -- Protestantism and the rise of capitalism -- Industrialization and its consequences -- The industrial revolution -- Capitalism and market economies -- Wages and working conditions in the industrial revolution -- Women in the industrial revolution -- Industrialization and social protest -- Making management "scientific" -- The assembly line – A post-industrial revolution? -- Technology, globalization, and work -- Technology, work, and occupations -- Work and contemporary technologies -- Telework -- Technology and globalization -- Globalization, trade, and employment -- Immigration -- The organization of work in preindustrial times -- Traditional societies and the organization of work -- The family as a basis of work organization -- Slavery -- Caste and occupation -- The guilds -- Apprenticeship -- An assessment of guild organization – Bureaucratic organization -- The rise of bureaucratic organization -- The elements of bureaucratic organization – Where bureaucracy works and where it doesn’t – Bureaucratic organization, work, and the worker -- Alternatives to bureaucracy -- Professions and professionalization -- The checklist approach to the professions – The professional continuum -- Attaining professional status -- Professionalization as a means of control -- Professionals in organizations -- Today’s challenges to the professions -- Resource control and professional -- Autonomy: the case of medicine -- Diversity and professional status -- Getting a job -- The economics of the job market -- Minimum wage laws -- Jobs, human capital, and credentials -- Networks and their significance -- Diversity in the workplace – Race, ethnicity, and hiring practices -- Women in the workforce -- Discrimination, occupational segregation, and pay -- Getting ahead. Who gets what? -- The determination of wages and salaries: market economics once again -- The widening income gap -- Why has income inequality increased? -- Unionization and its decline -- Computers and income inequality -- Globalization, employment, and income -- Immigration and income -- Occupational prestige -- Life on the job: work and its rewards -- Employment and unemployment – The personal consequences of unemployment -- Varieties of employment -- Work without pay -- Job training and employment opportunities -- Work and social interaction -- Social relationships and job performance – The intrinsic satisfactions of work -- Life on the job ii: the perils and pressures of work -- Work may be hazardous to your health -- Stress at work – Jobs, secure and insecure -- Temporary workers – Alienated labor -- Managerial efforts to reduce on-the-job alienation -- Job satisfaction and dissatisfaction today -- Workplace culture and socialization – The significance of workplace cultures -- Socialization into a culture -- Socialization as an ongoing processes -- Socialization and identity -- Occupational and organizational heroes -- Rites of passage -- Organizations and subcultures -- Supportive workplace subcultures -- Deviant subcultures – Socialization, careers, and strain -- Work roles and life roles – The separation of work and residence -- Hours of work -- Women at work -- Couples, families, and careers -- Reconciling work and roles and life roles – Conclusion: work today and tomorrow -- Technology, work, and occupations -- Making globalization and technological change more equitable -- Work and demographic change -- Women, work, and families -- Closing the income gap -- The health care morass -- The fate of the professions -- Organizations for the 21st century -- Jobs for the future – Index. http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0808/2007031677-d.html
Watkinson, J. D. Reluctant scholars: Apprentices and the Petersburg (Virginia) Benevolent mechanics’ association’s school // History of education quarterly. - 1996. - 36, N 4. - Р. 429-448. История создания и развития школы Петерсбургской благотворительной ассоциации механиков (шт. Виргиния). Школа готовила технических специалистов на уровне ученичества (ремесленничества).
Wenger, Etienne. Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge New York Port Melbourne [etc.]: Cambridge University Press, 2002. XV, 318 p.
Werner, Karl. Urkundliche Geschichte der Iglauer Tuchmacher-Zunft. Preisschriften gekrönt und herausgegeben von der Fürstlich Jablonowski’schen Gesellschaft zu Leipzig, Band VIII. Reprint der Ausgabe Leipzig 1861. Ardagger: Damböck, M, 2005. VI, 137 S.
Wie funktioniert das Gehirn?: auf dem Weg zu einer neuen Lernwissenschaft / herausgegeben von OECD, Organisation for Economic Co-operation and development Organisation für Wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung Mit einer Einführung von Manfred Spitzer. Stuttgart: Schattauer, 2004. XII, 142 S.
Williams, Ph. Confronting the learning lottery // Forum for promoting 3-19 comprehensive education. - 1995. - 37, N 3. - Р. 73-75. Усиление в Великобритании тенденции среди учащихся покидать школу после обязательного цикла обучения (в 16 лет) и заканчивать образование на профессиональных курсах, на рабочих местах, центрах ученичества и непрерывного образования. Необходимость финансовой государственной поддержки системы послеобязательного школьного образования.
Zékri-Hurstel, Régine. Un nouveau regard sur l’élève: langage, gestes et postures. [Rodez]: Éd. du Rouergue, 2001. 219 p.
=========================




Понравилось? Поделитесь хорошей ссылкой в социальных сетях:



Новости
25 мая 2016
Тодосийчук, А. В. Науке нужны кадры и спрос на инновации

О финансировании науки

подробнее

06 мая 2016
Арест, Михаил. Проблемы математического образования 21 века

Вызовы нового времени и математика в школе

подробнее

26 апреля 2016
Ян Амос Коменский. Матетика, т. е. наука учения. Окончание

Окончание трактата Яна Амоса Коменского «Матетика»

подробнее

17 февраля 2016
Ян Амос Коменский. Матетика, т. е. наука учения

Деятельность учения сопровождает деятельность преподавания, и работе учителя соответствует работа учеников. Теоретически и практически это впервые показал Ян Амос Коменский, развивавший МАТЕТИКУ, науку учения, наряду с ДИДАКТИКОЙ, наукой преподавания.  
 
Трактат Коменского «Матетика, то есть наука учения» недавно был переведён на русский язык под редакцией академика РАН и РАО Алексея Львовича Семёнова.

подробнее

17 января 2016
И. М. Фейгенберг. Пути-дороги

Автобиографическая статья выдающегося психолога и педагога Иосифа Моисеевича Фейгенберга (1922-2016)

подробнее

Все новости

Подписка на новости сайта:



Читать в Яндекс.Ленте

Читать в Google Reader


Найдите нас в соцсетях
Facebook
ВКонтакте
Twitter